Kino gangsterskie na najwyższym poziomie - tak jednym zdaniem, a właściwie równoważnikiem zdania mógłbym określić Brata Aleksieja Bałabanowa. Brutalni twardziele, narkotyki i pieniądze, a wszystko to na brudnych ulicach Petersburga. Władysław Pasikowski byłby w siódmym niebie.
Historia Daniły (w tej roli bardzo dobry Siergiej Bodrow junior), który wyrusza do byłej siedziby carów, aby rozpocząć nowe życie u boku starszego brata, nie zawiera sobie żadnych nowatorskich rozwiązań narracyjnych. Bałabanow postawił na silnego protagonistę, którego osobowość ma napędzać fabułę filmu. I rozwiązanie to sprawdza się znakomicie. Daniła, rzucony w świat bezprawia i zepsucia, wykazuje ambiwalentny stosunek do moralności. Jest utylitarystą - robi to, co uważa za praktyczne i użyteczne, nie to natomiast, co społecznie i etycznie słuszne.
Gdy zabija, nie czyni tego z przyjemnością. Niekiedy robi to, by przetrwać, innym razem oczyszcza świat z szumowin. Pod powłoką bezwzględności kryje się jednak człowiek, który potrzebuje bliskości drugiego człowieka, choć nie potrafi jej wykorzystać. Wiąże się z mężatką Swetą, ale ściąga na nią nieszczęścia, a z narkomanką Kat łączą go imprezy i przygodny seks. Nawet z tytułowym bratem nie czuje już bliskości. Na przestrzeni całego filmu jedynym przyjacielem Daniły będzie Niemiec - bezdomny handlarz, którego ratuje z opresji, a który staje się dla bohatera czymś w rodzaju głosu sumienia.
Bałabanow postanowił kompozycję Brata pozostawić otwartą - niczym w westernie, główna postać po rozprawieniu się z bandytami odjeżdża w silną dal. Nie na białym koniu jednak, a w starej radzieckiej ciężarówce. Rusza do Moskwy, by i tam zaprowadzić swój porządek.
Tytuł: Brat
Tytuł oryginalny: БраT
Premiera: 17.05.1997
Scenariusz i reżyseria: Aleksiej Bałabanow
Zdjęcia: Siergiej Astakow
Muzyka: Wiaczesław Butuzow
Obsada: Siergiej Bodrow Jr, Wiktor Sukorukow, Swietłana Pismiczenko, Jurij Kuźniecow, Wiaczesław Butuzow, Marija Żukowa
Historia Daniły (w tej roli bardzo dobry Siergiej Bodrow junior), który wyrusza do byłej siedziby carów, aby rozpocząć nowe życie u boku starszego brata, nie zawiera sobie żadnych nowatorskich rozwiązań narracyjnych. Bałabanow postawił na silnego protagonistę, którego osobowość ma napędzać fabułę filmu. I rozwiązanie to sprawdza się znakomicie. Daniła, rzucony w świat bezprawia i zepsucia, wykazuje ambiwalentny stosunek do moralności. Jest utylitarystą - robi to, co uważa za praktyczne i użyteczne, nie to natomiast, co społecznie i etycznie słuszne.
Gdy zabija, nie czyni tego z przyjemnością. Niekiedy robi to, by przetrwać, innym razem oczyszcza świat z szumowin. Pod powłoką bezwzględności kryje się jednak człowiek, który potrzebuje bliskości drugiego człowieka, choć nie potrafi jej wykorzystać. Wiąże się z mężatką Swetą, ale ściąga na nią nieszczęścia, a z narkomanką Kat łączą go imprezy i przygodny seks. Nawet z tytułowym bratem nie czuje już bliskości. Na przestrzeni całego filmu jedynym przyjacielem Daniły będzie Niemiec - bezdomny handlarz, którego ratuje z opresji, a który staje się dla bohatera czymś w rodzaju głosu sumienia.
Bałabanow postanowił kompozycję Brata pozostawić otwartą - niczym w westernie, główna postać po rozprawieniu się z bandytami odjeżdża w silną dal. Nie na białym koniu jednak, a w starej radzieckiej ciężarówce. Rusza do Moskwy, by i tam zaprowadzić swój porządek.
Tytuł: Brat
Tytuł oryginalny: БраT
Premiera: 17.05.1997
Scenariusz i reżyseria: Aleksiej Bałabanow
Zdjęcia: Siergiej Astakow
Muzyka: Wiaczesław Butuzow
Obsada: Siergiej Bodrow Jr, Wiktor Sukorukow, Swietłana Pismiczenko, Jurij Kuźniecow, Wiaczesław Butuzow, Marija Żukowa
Komentarze